شرکت فنی مهندسی کشاورزی پربار پسته
مبتکر و متخصص در صنعت پسته ، اولین تولید کننده نهال پیوندی پسته در کشور

خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت پنجم) خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت چهارم) جوانه زنی مجدد باغات پسته در تابستان خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت سوم) علل ریزش برگهای پسته در فصل تابستان خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت دوم) خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت اول) خدمات شرکت محصولات شرکت مهندس مرتضوی مدیر فنی شرکت پربارپسته تشخیص گل ماده و نر پسته احداث باغ پسته (a-z) قسمت هفتم : قدم سوم (3) دستورالعمل جوان سازی درختان مسن پسته (Pistachio Top working ) احداث باغ پسته (a-z) قسمت ششم : قدم سوم (2) احداث باغ پسته (a-z) قسمت پنجم : قدم سوم (1) فروش نهال ریشه برهنه (گل بر ، بیجه ) پسته احداث باغ پسته (a-z) قسمت چهارم : قدم دوم آیا میدانید ...؟ (1)


احداث باغ پسته (a-z) قسمت پنجم : قدم سوم (1)

قدم سوم در احداث باغ پسته کشت نهال است .

ابتدا و قبل از وارد شدن به بحث کشت نهال باید سیستم آبیاری را روی محل های کنده شده و بسترسازی حد اقل یکبار روشن نمود تا محل کشت نهالها اولاً از املاح شستشو گردند و دوماً نشست طبیعی خود را بنمایند .

روشهای کشت نهال پسته :

1- کشت نهال گلدانی کوچک ( دو هفته ای ) در محل کشت نهال : این روش که رایج ترین روش کشت نهال پسته می باشد از اردیبهشت تا خرداد ماه انجام می شود . نهالها در نهالستان تولید تهیه و به محل اصلی منتقل می شوند . در این روش نهالها باید حد اقل 7 برگه بوده و در حال رشد باشند و ساقه آنها در سطح خاک باد چوبی شده باشد .

روش کاشت : گلدان پلاستیکی حاوی نهال را وارونه در دست چپ گرفته و ته آن را با یک تیغ تیز بصورت دایره بریده و بدون بهم ریختن خاک گلدان آن را در محل کشت قرار می دهند سطح گلدان باید همسطح خاک قرار گیرد . سپس خاکها را دور آن ریخته و پلاستیک آن را به آرامی و با تکان های ریز خارج می نمایند . پس از کشت با پا سه فشار در اطراف نهال داه می شود سپس آبیاری می گردد .

محاسن : ارزانی ، سبکی نهال ، رشد مناسب نهال های گرفته در سال اول

معایب : کوتاه بودن طول دوره کشت ، افت زیاد نهالها بدلیل مصادف شدن زمان انتقال با گرم شدن هوا ، مصادف شدن زمان کشت نهال با کمی آب و تبخیر شدید روزانه ، حمل پرندگان و جانوران از قبیل کلاغ ، سمور ، .... به نهالها ، عدم امکان واکاری مجدد نهالهای از بین رفته که نهایتاً موجب اختلاف سن نهال های باغ می شود و واکاری نهالها در سال بعد مشکل می گردد ، طولانی بودن طی مراحل رشد تا رسیدن به باروری درخت .

2- کشت نهال یکساله گلدانی : در این روش که نهال بمدت شش ماه در تابستان رشد کرده و در نهالستان خزان نموده است در ابتدای فصل خواب در محل اصلی کشت می گردد . نحوه کاشت بدین ترتیب است که نهال خزان کرده پسته را وارونه در دست چپ نگه داشته و ته گلدان را با تیغ تیز بریده و مانند نهال کوچک ( نوع 1) کشت می نمایند .

محاسن : نهالهای ضعیف در نهالستان از بین رفته و به باغ انتقال نمی یابند ، فرصت کافی برای انتقال نهال وجود دارد ، آب کافی وجود داشته و تبخیر کم است همچنین یکسال از طول دوره رسیدن به باروری در باغ کاسته می شود ، امکان واکاری  با روش یک در صورت تلفات کشت وجود دارد ، نهال از خطر جانوران موذی محافظت می گردد .

معایب : طولانی بودن طی مراحل رشد و پیوند تا رسیدن به باروری .

سایر روشهای کشت در پست بعدی شرح داده خواهد شد



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،
:: برچسب‌ها: کشت نهال پسته , انواع نهال پسته , نهال پسته , کشت نهال,

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : جمعه 4 آذر 1390



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به شرکت فنی مهندسی کشاورزی پربار پسته مي باشد.