شرکت فنی مهندسی کشاورزی پربار پسته
مبتکر و متخصص در صنعت پسته ، اولین تولید کننده نهال پیوندی پسته در کشور

خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت پنجم) خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت چهارم) جوانه زنی مجدد باغات پسته در تابستان خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت سوم) علل ریزش برگهای پسته در فصل تابستان خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت دوم) خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت اول) خدمات شرکت محصولات شرکت مهندس مرتضوی مدیر فنی شرکت پربارپسته تشخیص گل ماده و نر پسته احداث باغ پسته (a-z) قسمت هفتم : قدم سوم (3) دستورالعمل جوان سازی درختان مسن پسته (Pistachio Top working ) احداث باغ پسته (a-z) قسمت ششم : قدم سوم (2) احداث باغ پسته (a-z) قسمت پنجم : قدم سوم (1) فروش نهال ریشه برهنه (گل بر ، بیجه ) پسته احداث باغ پسته (a-z) قسمت چهارم : قدم دوم آیا میدانید ...؟ (1)


خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت پنجم)

حالت دوم : خرید زمین برای احداث باغ پسته در مناطق جدید که سابقه پسته کاری ندارند

در این مناطق رعایت شاخص های آب و هوائی به موارد گفته شده در حالت اول( خرید زمین در مناطق قدیمی پسته کاری) اضافه می شوند. البته و صد البته رعایت شاخص های آب و هوائی در اولویت اول قرار دارد که به اختصار نامبرده شده و تعریف هر یک باختصار  بیان می شود.

1-    عرض جغرافیائی بین 29 تا 42 درجه

2-   زمستانهای سرد و کوتاه . دارای سرمای دریافت شده بین صفر تا 7 درجه سانتیگراد به میزان کافی

3-   تابستان های گرم و طولانی . دریافت گرمای لازم و کافی در فصول گرم سال.

4-   حد اقل درصد رطوبت نسبی ( هوای خشک)

5-   میزان بارندگی و بیشترین پراکندگی بارش در کدام ماههای سال است.

6-   بیشترین روزهای ابری در کدام ماه های سال است.

7-   ابرناکی در فروردین و اردیبهشت

8-   بررسی سوابق خسارت سرمای دیررس بهاره

9-   ارتفاع از سطح دریا بین 800 تا 1500 متر ( در ارتفاعات کمتر با شرایط خاص و پایه و رقمهای ویژه امکان کشت وجود دارد).

10-  نزدیکی منطقه به کوه

11-  نزدیکی منطقه به جنگل

12-  نزدیکی منطقه به برکه، دریاچه یا دریا.

13-  نزدیکی به بیابان

موارد 10 تا 13 میکرو کلیماهائی (خرد اقلیمها) تشکیل می دهند که خارج از تاثیرات ارتفاع و عرض جغرافیائی می باشد.

برای طرح سوالات خود می توانید با آقای مهندس مرتضوی به شماره تلفن 09122315323 تماس حاصل فرمائید.



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : سه شنبه 28 شهريور 1396

خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت چهارم)

سوابق کشت و تولید.

در زمین هائی که قبلاً کشت گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، ... داشته اند کشت پسته خوب نمی شود.

همچنین در اراضی که قبلاً درختان میوه سیاه ریشه مثل هلو، آلو، شلیل، زردآلو کشت شده باشد، بخصوص اکر باغات قبلی بدلیل بیماری های کیاهی خشک شده باشند، باید با ملاحظات بیماری شناسی گیاهی اقدام به کشت پسته نمود.

مسائل حقوقی.

برای هر زمین و آبی باید سند وجود داشته باشد. سند ها ممکن است سند سازمان ثبت اسناد یا سند امور اراضی و منابع طبیعی یا سند اجاره از اوقاف و یا آستان قدس رضوی و یا سند کلی در مشاع باشد که در هر کدام ملاحظات حقوقی مهمی وجود دارد. از خرید هرگونه زمین بدون سند باید جدا پرهیز نمود. خریدار باید محل اصلی زمین را روئیت نماید که در تصرف غیر نباشد. مجوزهای کاربری و مجوزهای لازم برای زمین و آب باید وجود داشته باشند.

هرگونه انتقال زمین از شرکتها یا اشخاص حقوقی باید به شکل خرید سهام و از طریق اعلام تغییرات در اداره ثبت شرکتها باشد.

مسائل اجتماعی.

اگر زمین مورد نظر وسیع بوده و در حاشیه روستا ها قرار ندارد و صاحبان شرکت و یا خریداران بومی محل نمی باشند، باید زمین مورد نظر دسترسی به منابع جمعیتی مانند روستا یا شهرستان داشته باشد. پیشنهاد می گردد از اراضی که فقط یک روستا جهت تامین نیروی انسانی در نزدیکی آنهاست اجتناب ورزید.

برای طرح سوالات خود می توانید با آقای مهندس مرتضوی به شماره تلفن 09122315323 تماس حاصل فرمائید.

 

دنباله مطلب در پستهای بعدی



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : شنبه 25 شهريور 1396

جوانه زنی مجدد باغات پسته در تابستان

چرا درختان پسته بعد از ریزش برگ در تابستان دوباره سبز می شوند .

خود ریزش برگها فی نفسه یک استرس است که جنبه آفت یا تغذیه یا مشکلات خاک و آبی یا مصرف بی رویه سموم و کودها و یا ترکیبی از دو یا چند یا همه این علتها دارد و بعنوان یک عارضه نامطلوب تلقی می گردد.که در ماههای تابستان در حالی که گیاه پر از محصول و یا حتی بدون محصول است، پدیدار می گردد. در شرایطی که درخت دارای محصول باشد فقط میوه ها بر روی درخت باقی مانده و همه برگها می ریزند. در چنین شرایطی به هیچ عنوان نباید باغ را آبیاری نمود. در صورت آبیاری باغ جوانه های رویشی درخت رشد نموده و موجب جدا شدن جوانه های گل سال آینده از روی سرشاخه ها می شود. در این شرایط  در منطقه ای که آبیاری شده است جوانه های بسیار ترد و نازک با رنگ سبز روشن دو باره چهره باغ را سرسبز می کنند. ممکن است در این مرحله جوانه های گل سال آینده هم ظاهر شوند که در اینصورت هم خسارت به محصول سال آینده وارد می شود. لذا باغات خزان کرده در تابستان را به هیچ عنوان آبیاری نکنید.



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : دو شنبه 20 شهريور 1396

خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت سوم)

خاک:

مواردی که باید در خاک ملاحظه شود شامل عبارتند از :

1- بافت خاک.

بافت خاک شامل شنی یا رسی یا سنگلاخی بودن خاک است. بافت خاک در سطح مشاهده می شود ولی برای احداث باغ پسته باید حد اقل تا 120 سانتیمتری عمق خاک مشاهده و بررسی گردد. ضمناً خود شن ها و رس ها بر اساس جنس مواد اولیه تشکیل دهنده و خواص فیزیکی آنها آثار متفاوتی روی حاصلخیزی خاک دارند.

2- کیفیت خاک.

در کیفیت خاک شوری و یا شیرین بودن خاک، گچی و یا آهکی بودن و یا قلیائی بودن خاک مورد بررسی قرار می گیرد. در آبیاری و تغذیه بهینه  درختان در آینده نقش بسیار مهمی دارند.

3- طبقات خاک.

چنانچه یک گودال به عمق 120 سانتیمتر در یکی از نقاط زمین کنده شود( پروفیل خاک) ممکن است خاک خوب باشد و یا نیاز به اصلاح داشته باشد. خاکهای سنگلاخی، شن ریزه ای، شنی، رسی، مطبق(جنس بافت خاک در نیمرخ پروفیل به شکل لایه لایه دیده شود) ، نفوذ ناپذیر و وارونه(معکوس) بد هستند و نیاز به اصلاح خاک دارند.

4- درجه شیب و یا پستی و بلندی.

در سطوح  شیب دار و پستی و بلندی بشرط اینکه زاویه شیر بیشتر از 30 درجه نباشد و زمین در ته دره  یا دامنه جنوبی قرار نگرفته باشد و عمق خاک آن مناسب باشد، میتوان باغ پسته احداث نمود.

5- سطح آب زیر زمینی.

اینکه چنانچه زمین مورد نظر را بکنیم در چند متری به آب می رسیم مهم است. بافت خاک و کیفیت آب و خاک در انتخاب زمین با آب زیر زمینی بالا موثر است.

ولی بطور کلی سطح آب زیر زمینی نباید بالا باشد.

برای طرح سوالات خود می توانید با آقای مهندس مرتضوی به شماره تلفن 09122315323 تماس حاصل فرمائید.

دنباله مطلب در پستهای بعدی



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : دو شنبه 20 شهريور 1396

علل ریزش برگهای پسته در فصل تابستان

برگهای درختان میوه نقش تولید مواد پرورده غذائی و  کربوهیدراتها را دارند. برای تولید میوه به ازاء هر کیلو محصول باید یک سطح سبز معین وجود داشته باشد که این سطح برگ به گونه گیاهی، سن، رقم و ... بستگی دارد. چنانچه به هر دلیلی سطح برگ درختان میوه کاهش یابد و یا از بین رود در تولید مواد غذائی پرورده و کربوهیدراتهای مورد نیاز میوه اختلال بوجود می آید و موجب کاهش کمیت و کیفیت میوه در سال جاری و حتی سالهای آینده می گردد.

هرگونه ریزش برگ بدلیل یک نوع از استرسهای زنده و غیر زنده بوجود می آید. ذیلاً به مهمترین این استرسها اشاره می شود. بدلیل گستردگی موضوع به مهمترین آنها اشاره می شود و برای موارد خاص مبتلا به شما و توضیحات مبسوط آماده پاسخگوئی به سوالات می باشیم .

 

علل ریزش برگهای پسته در فصل تابستان عبارتند از:

1-      مشکلات بستر باغ، و خاک و آب. pH بالا، بافت سبک و شنی و فقر خاک، انواع فشردگی خاک در بستر باغ، تجمع نمک در آبهای شور، آبیاری کم با آب شور، زهکش نامطلوب و مدیریت بد در سیستم های آبیاری قطره ای از عوامل آب و خاکی کف باغ می باشند که موجب ریزش برگها می شوند.

2-      مشکلات تغذیه ای . کمبود پتاس و ازت بعد از شروع رشد مغز در سال on و خیلی پر محصول،  شرایط نامطلوب جذب عناصر آهن، روی، منگنز و همچنین شرایط نامطلوب جذب ازت، زیاده روی در مصرف کودهای شیمیائی و استفاده های بی رویه از این کودها مشکلات تغذیه های باغ می باشند که موجب ریزش برگها می شوند.

3-      مشکلات آفات و بیماری ها . کنترل نشدن آفات خصوصاً پسیل و طغیان آن موجب ریزش برگها می شود. کنترل صحیح و مناسب پسیل باید انجام شود. غفلت از کنترل پسیل در مرحله خسارت و همچنین سوء کنترل و یا زیادی کنترل و استفاده بی رویه از سموم شیمیائی و کاهش دشمنان طبیعی آفت، موجب طغیان پسیل پسته و ریزش برگها می شود.  نماتدها و چوبخوارها نیر موجب تنش و ریزش برگها در گیاهان آلوده در اوج تابستان می شوند.

4-      مشکلات باغبانی. زیادی محصول در سالهای on و کمبود مواد غذائی مناسب و لازم برای پر کردن مغز، عدم تعادل توسعه تاج به ریشه درخت بدلیل آسیب به ریشه ها و یا هرس نا متعادل نیز باعث ریزش تابستانه برگها می شوند.

موارد فوق علل عمومی ریزش برگها می باشند ولی ممکن است عوامل دیگری نیز بصورت موردی وجود داشته باشند.



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : دو شنبه 20 شهريور 1396

خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت دوم)

حالت اول خرید زمین: خرید زمین در مناطق قدیمی پسته کاری می باشد. در این مناطق که سابقه کشت و کار و تولید پسته از سالیان قبل وجود دارد و مشکل انتخاب اقلیم نداریم، برای تعیین زمین مرغوب حد اقل 25 فاکتور باید مورد توجه قرار گیرد که هر کدام آنها توضیحات مفصلی دارد که شاید طرح آنها برای همه موجب طولانی و سنگین شدن مطلب گردد. لذا به این فاکتورها بصورت مختصر اشاره می گردد و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر میتوانید با مدیر وبلاک تماس حاصل فرمائید.

آب - در این اراضی مهمترین موضوع در خرید زمین داشتن آب مطمئن و کافی می باشد

خصوصیات آب مطمئن:

1- مقدار آب:

 مفدار آب باید برای مصرف پر مصرف ترین دوره باغداری یعنی 15سالگی باغ و بعد از آن در نظر گرفته شود. مقدار آب بستگی به سطح کشت (چند هکتار میخواهیم بکاریم) ، جنس خاک ( شنی، رسی،... بودن خاک)، حاصلخیزی و کیفیت آب ( شوری، شیرینی، تلخی،... ) دارد.

در شرایط متوسط مقدار آب لازم در سیستم ثقلی قدیمی 9500 لیتر در سال برای یک هکتار است.

در سیستم آبیاری تحت فشار با دستورالعمل وزارت کشاورزی این مقدار 1/3 میزان آبیاری ثقلی سنتی است.

در سیستم آبیاری پیشنهادی ما 1/ میزان پیشنهادی وزارت کشاورزی است.

2- کیفیت آب:

کیفیت آب مربوط به  pH ، ec ، SAR و بیکربنات و کلر و .... میشود. هرچه کیفیت آب بهتر باشد، مصرف آب کمتر خواهد بود. کیفیت آب باید برای اجرای سیستم های آبیاری مناسب باشد.

3- منبع تامین آب :

منبع تامین آب می تواند رود خانه یا کانال، چاه، بازیافت فاضلاب،... باشد . برای هریک از این موارد باید مجوز معتبر از مدیریت منابع آب منطقه و ... ، در زمان معامله وجود داشته باشد که در آن مشخصات فنی مربوطه بصورت واضح مشخص شده باشد. برای هریک از موارد باید پایداری منبع در طی سالهای آینده تضمین داشته و دچار کاهش خروجی نگردد.

برای توضیحات بیشتر در ساعات 10 تا 12 صبح روزهای اداری با آقای مهندس مرتضوی به شماره 09122315323 تماس حاصل فرمائید.

دنباله مطلب در پستهای بعدی

 



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : دو شنبه 13 شهريور 1396

خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت اول)

با توسعه پسته کاری در مناطق جدید و تمایل به احداث باغ پسته در مناطق جدید و باغات جدید در مناطق قدیمی پسته کاری و سوالات مکرر در مورد نحوه انتخاب زمین خوب برای خرید و یا آماده سازی آن، می خواهیم مشخصات یک زمین خوب برای پسته کاری را برای شما بیان کنیم

یادآور می شود در صورتی که قصد خرید زمین داشته باشید، انتخاب صحیح شما می تواند از هزینه های سرسام آور اصلاح خاک جلوگیری کند.

به عبارت دیگر گاهی هزینه اصلاح زمینی که درست انتخاب نشده باشد ممکن است چند برابر هزینه خرید خود زمین باشد. هرچند که زمین خوب گرانتر باشد بهتر است از اینکه زمین ارزان باشد ولی هزینه اصلاح بالائی داشته باشد. باضافه اینکه زمین مرغوب همیشه در آینده محصول بهتری هم خواهد داد ضمن اینکه برخی مشکلات به هیچ عنوان قابل جبران نمی باشند. به هر حال هزینه خرید زمین و اصلاح خاک نباید از قیمت زمین بصورت طبیعی مرغوب، بیشتر یا حتی مساوی باشد.

اگر زمین مورد نظر را از قبل در اختیار دارید در صورتی مناسب پسته کاری نبوده و نیاز به اصلاح داشته باشد نیز روشهای اصلاح و آماده سازی آن جهت داشتن یک باغ خوب و پر محصول بیان می گردد.

آماده سازی و اصلاح خاک و بستر سازی مناسب برای رساندن عملکرد به حد اقل 3 تن در هکتار الزامی است ( متوسط عملکرد فعلی باغات پسته در سطح کشور رسماً حدود یک تن و لی عملا 400 کیلو در هکتار است که این حد عملکرد برای باغات جدید با هزینه احداث کنونی قابل قبول نمی باشد).

برای طرح سوالات خود می توانید با آقای مهندس مرتضوی به شماره تلفن 09122315323 تماس حاصل فرمائید.

پس از این توضیح به اصل مطلب می پردازیم.

دنباله مطلب در پستهای بعدی



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : شنبه 11 شهريور 1396

دستورالعمل جوان سازی درختان مسن پسته (Pistachio Top working )
دستورالعمل جوان سازی درختان مسن پسته (Top working)
این عمل که «سرکاری » هم گفته می شود به مجموعه عملیاتی گفته می شود که درختان مسن را جوان سازی یا تبدیل به درختان جوان می نماید .
کلیات : کلیه موجودات گیاهی و جانوری در چرخه زندگی خود پس از روئیدن و یا تولد مراحل دوره نونهالی ، دوره انتقال ، دوره بلوغ و پیری و مرگ را طی می کنند .در عالم جانوری و گیاهی گذران هر مرحله برای رسیدن به مرحله بعدی الزامی است با این تفاوت که برگشت هر مرحله به مرحله قبلی در عالم جانوری غیر ممکن ولی در عالم گیاهی امکان پذیر است . به عبارت دیگر یک جانور پس از بلوغ نمی تواند به دوره نوجوانی برگردد ولی یک درخت مسن را میتوان با انجام عملیات جوان سازی دوباره به دوره قبل از بلوغ برگرداند .
 

 

 

 

 

علل و اهداف جوان سازی درختان :
 
ادامه مطلب...


:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : شنبه 13 خرداد 1391

احداث باغ پسته (a-z) قسمت ششم : قدم سوم (2)

3- نهال گلدانی دو ساله : این نهال ها که در نهالستان قطر لازم را برای پیوند شدن پیدا کرده اند در زمستان هر سال به فروش می رسند تا در اردیبهشت و خرداد سال بعد پیوند شوند .

برای گیرائی بهتر این گلدانها که در فصل خواب کاشته می شوند بهتر است آنها را هر چه زود تر در محل اصلی کشت نمود . به این منظور این شرکت توصیه می نماید نهال ها در آذر ماه کاشته شوند . این امر باعث می شود  نهال ها بخوبی گرفته و در سال بعد بخوبی رشد نمایند و آماده پیوند شوند .

درست است که این نهال ها دو ساله می باشند ولی ممکن است در بعضی از پایه ها 3 و یا 4 سال هم سن پیدا کنند . لذا بنظر بعضی کارشناسان گیرائی این گلدانها مشکل می شود . این مسئله در مورد نهالهای عادی صحیح است اما تکنولوژی تولید نهال های ما بنحوی است که این مشکل را مرتفع نموده است و نهالها گیرائی تقریباً 100 درصد داشته و این شرکت گیرائی آنها را تضمین می نماید .

محاسن : الف - کشت نهال در زمستان می باشدکه هوا خنک تر ، آب فراوان تر  و فرصت کشت طولانی تر است  که در مقابل آن ، کشت نهال در بهار در هوای گرم و کمبود آب و کوتاهی فرصت ،می باشد .

ب- بدلیل قطر مناسب نهال 3 سال نسبت به کشت سنتی جلو می باشیم یعنی نهال 3 ساله یکباره کشت و آماده پیوند می باشد .

ج - امید زندگی نهالها بیشتر می باشد ( از ابتدای کشت نهال بدلایل مختلف مشخص و نامشخص ریزش هائی در بین نهال ها انجام می شود که مرگ و میر آنها در سال اول زیاد بوده و بعد از گذراندن سال اول شانس باقی ماندن نهاله افزایش می یابد . نهال های دو ساله این مرحله بحرانی را در نهالستان طی کرده و امید زنده ماندن نهالهای  قابل فروش بسیار بیشتر است ).

د - قیمت نهالها نسبت به نهالهای پیوندی ارزانتر می باشد

هـ - آسیب پذیری نهالها در حمل و نقل کمتر است .

معایب : الف - پیوند نشده است و ممکن است برای پیوند همه آنها بیش از یک سال زمان لازم باشد

ب - اندازه گلدانها بزرگتر است و در حمل و نقل تعداد گلدان کمتری در هر نوبت بارگیری امکان پذیر است

 



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : یک شنبه 18 دی 1390

احداث باغ پسته (a-z) قسمت پنجم : قدم سوم (1)

قدم سوم در احداث باغ پسته کشت نهال است .

ابتدا و قبل از وارد شدن به بحث کشت نهال باید سیستم آبیاری را روی محل های کنده شده و بسترسازی حد اقل یکبار روشن نمود تا محل کشت نهالها اولاً از املاح شستشو گردند و دوماً نشست طبیعی خود را بنمایند .

روشهای کشت نهال پسته :

1- کشت نهال گلدانی کوچک ( دو هفته ای ) در محل کشت نهال : این روش که رایج ترین روش کشت نهال پسته می باشد از اردیبهشت تا خرداد ماه انجام می شود . نهالها در نهالستان تولید تهیه و به محل اصلی منتقل می شوند . در این روش نهالها باید حد اقل 7 برگه بوده و در حال رشد باشند و ساقه آنها در سطح خاک باد چوبی شده باشد .

روش کاشت : گلدان پلاستیکی حاوی نهال را وارونه در دست چپ گرفته و ته آن را با یک تیغ تیز بصورت دایره بریده و بدون بهم ریختن خاک گلدان آن را در محل کشت قرار می دهند سطح گلدان باید همسطح خاک قرار گیرد . سپس خاکها را دور آن ریخته و پلاستیک آن را به آرامی و با تکان های ریز خارج می نمایند . پس از کشت با پا سه فشار در اطراف نهال داه می شود سپس آبیاری می گردد .

محاسن : ارزانی ، سبکی نهال ، رشد مناسب نهال های گرفته در سال اول

معایب : کوتاه بودن طول دوره کشت ، افت زیاد نهالها بدلیل مصادف شدن زمان انتقال با گرم شدن هوا ، مصادف شدن زمان کشت نهال با کمی آب و تبخیر شدید روزانه ، حمل پرندگان و جانوران از قبیل کلاغ ، سمور ، .... به نهالها ، عدم امکان واکاری مجدد نهالهای از بین رفته که نهایتاً موجب اختلاف سن نهال های باغ می شود و واکاری نهالها در سال بعد مشکل می گردد ، طولانی بودن طی مراحل رشد تا رسیدن به باروری درخت .

2- کشت نهال یکساله گلدانی : در این روش که نهال بمدت شش ماه در تابستان رشد کرده و در نهالستان خزان نموده است در ابتدای فصل خواب در محل اصلی کشت می گردد . نحوه کاشت بدین ترتیب است که نهال خزان کرده پسته را وارونه در دست چپ نگه داشته و ته گلدان را با تیغ تیز بریده و مانند نهال کوچک ( نوع 1) کشت می نمایند .

محاسن : نهالهای ضعیف در نهالستان از بین رفته و به باغ انتقال نمی یابند ، فرصت کافی برای انتقال نهال وجود دارد ، آب کافی وجود داشته و تبخیر کم است همچنین یکسال از طول دوره رسیدن به باروری در باغ کاسته می شود ، امکان واکاری  با روش یک در صورت تلفات کشت وجود دارد ، نهال از خطر جانوران موذی محافظت می گردد .

معایب : طولانی بودن طی مراحل رشد و پیوند تا رسیدن به باروری .

سایر روشهای کشت در پست بعدی شرح داده خواهد شد



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،
:: برچسب‌ها: کشت نهال پسته , انواع نهال پسته , نهال پسته , کشت نهال,

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : جمعه 4 آذر 1390

احداث باغ پسته (a-z) قسمت چهارم : قدم دوم

قدم دوم بستر سازی باغ است که یکی از مهمترین تصمیم گیری های ثابت می باشد که در صورت مناسب بودن شرایط کل منطقه (local) برای کشت و کار پسته و یا وجود یک خورد اقلیم (micri clima) مناسب کشت و کار پسته انجام می شود . بستر سازی صحیح تضمین کننده کل سرمایه گذاری می باشد چنانچه اگر در بستر سازی موارد زیر مطرح می شوند :

1- در ناهمواری های زمین منطقه ، نباید باغ پسته را در مناطق گود و شیارها و نزدیک بستر رودخانه ها ،... احداث نمود .

2- محل باغ را نباید در اراضی با سطح آب زیر زمینی بالا انتخاب نمود .

3- زمین مورد نظر نباید در گود ترین نقطه دشت قرار داشته باشد .

4- خاکهای خیلی رسی ، خیلی شنی ، و مطبق نیاز به اصلاح دارند .

مرحله اول :

شرایط اقلیم ، میزان آب ، حاصلخیزی خاک تعیین کننده انتخاب پایه ها می باشند .

پایه و ارقام تعیین کننده بزرگی تاج درخت در حد اکثر رشد آن می باشد .

و در نهایت تعداد پایه در هکتار با توجه به این ضوابط تعیین می گردد . فواصل درختان روی ردیف ممکن است بسته به شرایط فوق از 1 متر تا 4 متر متغیر باشد ولی فاصله بین ردیف ها در پروژه های بزرگ 7 متر و در قطعات باغ کوچکتر می تواند کمتر باشد . نقشه باغ باید بر این اساس و همچنین بر اساس شیب زمین ، امتداد شمال و جنوب و قطعات اپتیموم و ... تهیه گردد . در نقشه باغ باید قطعات کشت ، خیابانهای اصلی ، خیابانهای فرعی ، جاده دسترسی ، بادشکن ها . خطوط کشت و فواصل آنها تعیین گردند . نقشه سیستم آبیاری نیز باید مطابق با نقشه خیابانها و قطعات و نقاط کشت درختان تهیه گردد

مرحله دوم :

اگر فواصل درختان روی ردیف بش از 2 متر باشد مقرون به صرفه است که بعد از تهیه نقشه برای هر نهال با بیل مکانیکی طبق نقشه یک گودال حد اقل به عمق 1 متر حفر نمود . سپس بر اساس آنالیز بافت خاک پس از اصلاح آن مجدداً آنرا پر و نهال را در آن کشت نمود .

ولی اگر فواصل درختان 1 تا 2 متر تعیین شود باید مسیر کشت درختان را به شکل کندن کانال پیوسته حفر نمود و سپس بر اساس آنالیز بافت خاک نسبت به اصلاح آن اقدام و پس از پر کردن کانالها ردیف های درخت را در آن کشت نمود

مرحله سوم :

در این مرحله سیستم آبیاری باید مطابق نقشه تنظیم شده اجرا گردد .

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 09122315323 و 09392315323 تماس حاصل فرمائید



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : شنبه 7 آبان 1390

آیا میدانید ...؟ (1)

آیا می داند تولید شاخه سرخ در تیر ماه در درخت پسته نشانه زیاده روی در آبیاری و مصرف ازت است ؟ شاخه و برگ تیر ماهی ( سرخ ) مولد نبوده و رشد آن باعث ریزش جوانه های گل سال آینده ، کاهش محصول سال جاری و بزرگ شدن بی رویه تاج درخت می گردد و از زمان ظهور تا زمستان بلا فاصله پس از رویت باید حذف گردد .



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : جمعه 6 آبان 1390

احداث باغ پسته (a-z) قسمت سوم : قدم اول

قدم اول که اساسی ترین و مهم ترین قدم در احداث باغ پسته می باشد مطالعات فاز صفر است . این مطالعات از دسته تصمیم گیری های ثابت  هستند و باید کامل و با دقت فراوان انجام شود زیرا این مطالعات باید  در وحله اول به این سوال اساسی پاسخ دهند که کشت پسته آری یا خیر . سرنوشت مبالغ هنگفت سرمایه گذاری و سالهای متمادی دوره انتظار و بهره برداری در گرو پاسخ صحیح و کارشناسانه به این سوال است .یک کارشناس  علمی و با تحربه در این زمینه می تواند با گفتن یک نه موضوع را بطور کلی منتفی کرده و مانع از اتلاف سرمایه و عمر کردد که همین کلمه نه او میلیونها ارزش دارد و یا باجواب مثبت چشم انداز امید بخش سرمایه گذاری را تایید کند . در وحله دوم در صورت مثبت بودن جواب سوال اول باید به این سوالات پاسخ دهد که احداث باغ به چه روشی ، با چه تراکمی ، با چه پایه هائی ، با چه رقم هایئ ، با چه میزان آب ،...

در این قدم 5 موضوع مورد مطالعه قرار می گیرند :

1-بررسی کلی منطقه (local): این مرحله شامل رعایت عرض جغرافیائی زمین ، ارتفاع از سطح دریا ، کلیات اقلیم شامل طول دوره سرمای زمستانه ، طول دوره گرما ، مهمترین محصولات باغی و زراعی و جنگلی منطقه ، نزدیکی به کوه یا برکه یا بیابان یا... که منطقه را تحت تاثیر قرار دهد ، بادهای منطقه ای و عوامل خسارت زای جوی می شود.

2- بررسی آب و هوای منطقه: در این مرحله مینیمم درجه حرارت در زمستان و تعداد ساعات سرمای زیر 5 درجه سانتیگراد ، ماکسیمم درجه حرارت و تعداد ساعات درجه حرارت های بالای صفر فیزیولوژیک ، تاریخ زمان شروع فصل رشد گیاهان منطقه ، تاریخ شروع خزان ، درصد رطوبت نسبی ، میزان بارندگی ، توزیع بارندگی در ماههای سال ، تعداد روزهای ابری و توزیع آن در ماههای سال ، تعداد روزهای بادی و توزیع آن در ماههای سال مورد بررسی قرار می گیرد .

3- تعیین محل احداث باغ (site) : تعیین نقطه احداث باغ با توجه به پستی و بلندی ، جنس خاک و آنالیز آن و بررسی عوامل محدود کننده ، شمالی یا جنوبی بودن شیب زمین ، بررسی لایه ها و پروفیل خاک ، بررسی زهکش خاک ، بررسی سطح آب زیر زمینی ، مقدار آب و آنالیز و بررسی عوامل محدود کننده آن، بررسی و مطالعه گیاهان مارکر منطقه ، بررسی جانوران خسارت زای منطقه ، بررسی کشت غالب درختان باغی ، گیاهان زراعی و جنگلی منطقه صورت می گیرد .

4- بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی : نزدیکی به راههای ارتباطی ، مراکز جمعیتی ، خطوط ارتباطی ، دسترسی به برق و حاملهای انرژی ، دسترسی به نیروی کار ماهر و غیر ماهر ، عرف و قوانین و فرهنگ کار جامعه بر تصمیم گیری ها تاثیر گذارند .

5- تجزیه و تحلیل اقتصادی : پیشبینی هزینه ها ، برآورد میزان سود آوری ، محاسبه ریسک ، و سرمایه گذاری پشتیبان در این مرحله باید صورت گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 09122315323 و 09392315323 تماس حاصل فرمائید



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : جمعه 6 آبان 1390

احداث باغ پسته (a-z) قسمت دوم : رئوس برنامه اجرائی احداث باغ

درخت پسته جزو درختان با عمر طولانی می باشد و سرمایه گذاری در آن از سرمایه گذاری های طولانی مدت محسوب می شود و نیاز به مطالعات کافی قبل از شروع به اجرای پروژه دارد زیرا کوچکترین اشتباه در تصمیم گیری و اجرا در ابتدای کار میتواند منجر به خسارات جبران ناپذیری گردد که حد اقل ده سال بعد خود را نشان می دهند که ممکن است حتی منجر به از بین رفتن کل سرمایه گذاری کردد . تصمیم گیری در احداث باغ پسته شامل دو دسته می باشد : تصمیم گیری های ثابت و تصمیم گیری های غیر ثابت . تصمیم گیری های ثابت تصمیم هائی هستند که یکبار و فقط یکبار اتخاذ می گردند و در صورت اشتباه برگشت ناپذیر بوده و باعث خسارات زیاد و یا جبران ناپذیر می باشند مانند انتخاب اقلیم محل احداث باغ(local) ، انتخاب زمین محل احداث باغ (site) و انتخاب نهال های پایه . تصمیم گیری های غیر ثابت تصمیم گیری هائی هستند که در آینده قابل تجدید نظر هستند مانند روش آبیاری، رقم ، کود مصرفی ، نحوه برداشت ،...

برای احداث اصولی یک باغ پسته تا رسیدن به مرحله باردهی باید 5 قدم اساسی را در نظر داشت :

قدم اول : مطالعه فاز صفر .

قدم دوم : بستر سازی .

قدم سوم : کشت نهال .

قدم چهارم : پیوند.

قدم پنجم : مدیریت و نگهداری تا مرحله باردهی .

در پستهای بعدی در مورد هر یک از مراحل توضیح داده خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 09122315323 و 09392315323 تماس حاصل فرمائید



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : جمعه 6 آبان 1390

حداث باغ پسته (a-z) قسمت اول : چرا پسته

با گرم شدن کره زمین و بعقیده برخی دانشمندان تغییرات اقلیمی ، نمود های عینی آن در بخش کشاورزی گرم شدن نسبی هوا ، کاهش بارندگی ها و کاهش ذخایر آبی زیر زمینی می باشد و این شرایط جدید بر الگوی کشت محصولات باغی و زراعی تاثیر گذار است . زیرا گرمی هوا باعث افزایش نیاز آبی و کمبود آب باعث ایجاد استرسهای خشکی و مسائل جنبی آن مانند حمله آفات پوست خوار و چوبخوار می گردد . در چنین شرایطی باید الگوی کشت خود را از محصولات پر نیاز به آب به محصولات با نیاز آبی کمتر و گرما دوست تر تغییر داد که در راس آنها پسته قرار دارد .

پسته نسبت به سایر درختان میوه نسبت به خشکی مقاومتر و نسبت به شوری متحمل تر است و نیاز به سرمای کمتر و گرمای بیشتری دارد. میوه آن از نظر غذائی ارزشمند و حاوی بیشترین مقدار آهن و انرژی است . از نظر تجاری بدلیل خشکبار بودن ، عرضه آن در بازار قابل تنظیم بوده و ارزش صادراتی دارد. پسته در مناطف محروم قابل کشت بوده و باعث ایجاد اشتغال و در نتیجه فقر زدائی و ایجاد امنیت اجتماعی می گردد . لذا مناطقی که قبلاً حوزه قلمرو تولید میوه های سردسیری بوده اند می توانند برای امروز و آینده به قلمرو پسته تبدیل شوند.

شرکت فنی مهندسی کشاورزی پربار پسته بر اساس تعهدات خود در ارائه خدمات نوین به تولید کنندگان ، ارائه خدمات نرم افزاری ( نشر اطلاعات فنی ، مشاوره و راهنمائی در ایجاد باغات جدید ، مشاوره و نظارت بر باغهای موجود برای رفع مشکلات و افزایش راندمان،...)و تولیدانواع نهال های پیوندی و غیر پیوندی پسته در سنین و اندازه های مختلف ، مناسب برای حمل به راههای دور با کمترین هزینه ، درخدمت باغداران و علاقه مندان در صنعت پسته می باشد



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : جمعه 6 آبان 1390

پیام آموزشی1

باغداران محترم پسته

در سال جاری بدلیل طغیان آفت پسیل و ناموفق بودن مبارزه با سموم شیمیائی در باغاتی که پسیل کنترل نشد با ریزش زود هنگام برگ درختان روبرو شدند و در برخی از آنها جوانه های برگ و بعضاً جوانه های گل سال آینده خارج شدند . در چنین باغاتی باغداران عزیز نباید آبیاری نمایند و یا از طریق زمین کود ازت بدهند .



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،
:: برچسب‌ها: پیام آموزشی, پسیل پسته, آفات پسته,

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : شنبه 23 مهر 1390

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به شرکت فنی مهندسی کشاورزی پربار پسته مي باشد.