شرکت فنی مهندسی کشاورزی پربار پسته
مبتکر و متخصص در صنعت پسته ، اولین تولید کننده نهال پیوندی پسته در کشور

خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت پنجم) خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت چهارم) جوانه زنی مجدد باغات پسته در تابستان خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت سوم) علل ریزش برگهای پسته در فصل تابستان خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت دوم) خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت اول) خدمات شرکت محصولات شرکت مهندس مرتضوی مدیر فنی شرکت پربارپسته تشخیص گل ماده و نر پسته احداث باغ پسته (a-z) قسمت هفتم : قدم سوم (3) دستورالعمل جوان سازی درختان مسن پسته (Pistachio Top working ) احداث باغ پسته (a-z) قسمت ششم : قدم سوم (2) احداث باغ پسته (a-z) قسمت پنجم : قدم سوم (1) فروش نهال ریشه برهنه (گل بر ، بیجه ) پسته احداث باغ پسته (a-z) قسمت چهارم : قدم دوم آیا میدانید ...؟ (1)


فروش نهال ریشه برهنه (گل بر ، بیجه ) پسته

نهال ریشه برهنه (گل بر ، بیجه ) قطور پسته ، آماده پیوند با شرایط عالی ، گواهی سلامت نهال  و قیمت بسیار مناسب آماده تحویل موجود می باشد . زمان کشت نهال از ابتدای فصل خواب درختان می باشد و هرچه زود تر کاشته شوند نتیجه مطلوب تری عاید خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به شماره تلفنهای 09122315323 و 09392315323 تماس حاصل فرمائید.



:: موضوعات مرتبط: تولیدات شرکت، ،
:: برچسب‌ها: نهال پسته , نهال ریشه برهنه پسته , نهال گل بر پسته, نهال بیجه پسته,

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : شنبه 7 آبان 1390

احداث باغ پسته (a-z) قسمت چهارم : قدم دوم

قدم دوم بستر سازی باغ است که یکی از مهمترین تصمیم گیری های ثابت می باشد که در صورت مناسب بودن شرایط کل منطقه (local) برای کشت و کار پسته و یا وجود یک خورد اقلیم (micri clima) مناسب کشت و کار پسته انجام می شود . بستر سازی صحیح تضمین کننده کل سرمایه گذاری می باشد چنانچه اگر در بستر سازی موارد زیر مطرح می شوند :

1- در ناهمواری های زمین منطقه ، نباید باغ پسته را در مناطق گود و شیارها و نزدیک بستر رودخانه ها ،... احداث نمود .

2- محل باغ را نباید در اراضی با سطح آب زیر زمینی بالا انتخاب نمود .

3- زمین مورد نظر نباید در گود ترین نقطه دشت قرار داشته باشد .

4- خاکهای خیلی رسی ، خیلی شنی ، و مطبق نیاز به اصلاح دارند .

مرحله اول :

شرایط اقلیم ، میزان آب ، حاصلخیزی خاک تعیین کننده انتخاب پایه ها می باشند .

پایه و ارقام تعیین کننده بزرگی تاج درخت در حد اکثر رشد آن می باشد .

و در نهایت تعداد پایه در هکتار با توجه به این ضوابط تعیین می گردد . فواصل درختان روی ردیف ممکن است بسته به شرایط فوق از 1 متر تا 4 متر متغیر باشد ولی فاصله بین ردیف ها در پروژه های بزرگ 7 متر و در قطعات باغ کوچکتر می تواند کمتر باشد . نقشه باغ باید بر این اساس و همچنین بر اساس شیب زمین ، امتداد شمال و جنوب و قطعات اپتیموم و ... تهیه گردد . در نقشه باغ باید قطعات کشت ، خیابانهای اصلی ، خیابانهای فرعی ، جاده دسترسی ، بادشکن ها . خطوط کشت و فواصل آنها تعیین گردند . نقشه سیستم آبیاری نیز باید مطابق با نقشه خیابانها و قطعات و نقاط کشت درختان تهیه گردد

مرحله دوم :

اگر فواصل درختان روی ردیف بش از 2 متر باشد مقرون به صرفه است که بعد از تهیه نقشه برای هر نهال با بیل مکانیکی طبق نقشه یک گودال حد اقل به عمق 1 متر حفر نمود . سپس بر اساس آنالیز بافت خاک پس از اصلاح آن مجدداً آنرا پر و نهال را در آن کشت نمود .

ولی اگر فواصل درختان 1 تا 2 متر تعیین شود باید مسیر کشت درختان را به شکل کندن کانال پیوسته حفر نمود و سپس بر اساس آنالیز بافت خاک نسبت به اصلاح آن اقدام و پس از پر کردن کانالها ردیف های درخت را در آن کشت نمود

مرحله سوم :

در این مرحله سیستم آبیاری باید مطابق نقشه تنظیم شده اجرا گردد .

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 09122315323 و 09392315323 تماس حاصل فرمائید



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : شنبه 7 آبان 1390

آیا میدانید ...؟ (1)

آیا می داند تولید شاخه سرخ در تیر ماه در درخت پسته نشانه زیاده روی در آبیاری و مصرف ازت است ؟ شاخه و برگ تیر ماهی ( سرخ ) مولد نبوده و رشد آن باعث ریزش جوانه های گل سال آینده ، کاهش محصول سال جاری و بزرگ شدن بی رویه تاج درخت می گردد و از زمان ظهور تا زمستان بلا فاصله پس از رویت باید حذف گردد .



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : جمعه 6 آبان 1390

احداث باغ پسته (a-z) قسمت سوم : قدم اول

قدم اول که اساسی ترین و مهم ترین قدم در احداث باغ پسته می باشد مطالعات فاز صفر است . این مطالعات از دسته تصمیم گیری های ثابت  هستند و باید کامل و با دقت فراوان انجام شود زیرا این مطالعات باید  در وحله اول به این سوال اساسی پاسخ دهند که کشت پسته آری یا خیر . سرنوشت مبالغ هنگفت سرمایه گذاری و سالهای متمادی دوره انتظار و بهره برداری در گرو پاسخ صحیح و کارشناسانه به این سوال است .یک کارشناس  علمی و با تحربه در این زمینه می تواند با گفتن یک نه موضوع را بطور کلی منتفی کرده و مانع از اتلاف سرمایه و عمر کردد که همین کلمه نه او میلیونها ارزش دارد و یا باجواب مثبت چشم انداز امید بخش سرمایه گذاری را تایید کند . در وحله دوم در صورت مثبت بودن جواب سوال اول باید به این سوالات پاسخ دهد که احداث باغ به چه روشی ، با چه تراکمی ، با چه پایه هائی ، با چه رقم هایئ ، با چه میزان آب ،...

در این قدم 5 موضوع مورد مطالعه قرار می گیرند :

1-بررسی کلی منطقه (local): این مرحله شامل رعایت عرض جغرافیائی زمین ، ارتفاع از سطح دریا ، کلیات اقلیم شامل طول دوره سرمای زمستانه ، طول دوره گرما ، مهمترین محصولات باغی و زراعی و جنگلی منطقه ، نزدیکی به کوه یا برکه یا بیابان یا... که منطقه را تحت تاثیر قرار دهد ، بادهای منطقه ای و عوامل خسارت زای جوی می شود.

2- بررسی آب و هوای منطقه: در این مرحله مینیمم درجه حرارت در زمستان و تعداد ساعات سرمای زیر 5 درجه سانتیگراد ، ماکسیمم درجه حرارت و تعداد ساعات درجه حرارت های بالای صفر فیزیولوژیک ، تاریخ زمان شروع فصل رشد گیاهان منطقه ، تاریخ شروع خزان ، درصد رطوبت نسبی ، میزان بارندگی ، توزیع بارندگی در ماههای سال ، تعداد روزهای ابری و توزیع آن در ماههای سال ، تعداد روزهای بادی و توزیع آن در ماههای سال مورد بررسی قرار می گیرد .

3- تعیین محل احداث باغ (site) : تعیین نقطه احداث باغ با توجه به پستی و بلندی ، جنس خاک و آنالیز آن و بررسی عوامل محدود کننده ، شمالی یا جنوبی بودن شیب زمین ، بررسی لایه ها و پروفیل خاک ، بررسی زهکش خاک ، بررسی سطح آب زیر زمینی ، مقدار آب و آنالیز و بررسی عوامل محدود کننده آن، بررسی و مطالعه گیاهان مارکر منطقه ، بررسی جانوران خسارت زای منطقه ، بررسی کشت غالب درختان باغی ، گیاهان زراعی و جنگلی منطقه صورت می گیرد .

4- بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی : نزدیکی به راههای ارتباطی ، مراکز جمعیتی ، خطوط ارتباطی ، دسترسی به برق و حاملهای انرژی ، دسترسی به نیروی کار ماهر و غیر ماهر ، عرف و قوانین و فرهنگ کار جامعه بر تصمیم گیری ها تاثیر گذارند .

5- تجزیه و تحلیل اقتصادی : پیشبینی هزینه ها ، برآورد میزان سود آوری ، محاسبه ریسک ، و سرمایه گذاری پشتیبان در این مرحله باید صورت گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 09122315323 و 09392315323 تماس حاصل فرمائید



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : جمعه 6 آبان 1390

احداث باغ پسته (a-z) قسمت دوم : رئوس برنامه اجرائی احداث باغ

درخت پسته جزو درختان با عمر طولانی می باشد و سرمایه گذاری در آن از سرمایه گذاری های طولانی مدت محسوب می شود و نیاز به مطالعات کافی قبل از شروع به اجرای پروژه دارد زیرا کوچکترین اشتباه در تصمیم گیری و اجرا در ابتدای کار میتواند منجر به خسارات جبران ناپذیری گردد که حد اقل ده سال بعد خود را نشان می دهند که ممکن است حتی منجر به از بین رفتن کل سرمایه گذاری کردد . تصمیم گیری در احداث باغ پسته شامل دو دسته می باشد : تصمیم گیری های ثابت و تصمیم گیری های غیر ثابت . تصمیم گیری های ثابت تصمیم هائی هستند که یکبار و فقط یکبار اتخاذ می گردند و در صورت اشتباه برگشت ناپذیر بوده و باعث خسارات زیاد و یا جبران ناپذیر می باشند مانند انتخاب اقلیم محل احداث باغ(local) ، انتخاب زمین محل احداث باغ (site) و انتخاب نهال های پایه . تصمیم گیری های غیر ثابت تصمیم گیری هائی هستند که در آینده قابل تجدید نظر هستند مانند روش آبیاری، رقم ، کود مصرفی ، نحوه برداشت ،...

برای احداث اصولی یک باغ پسته تا رسیدن به مرحله باردهی باید 5 قدم اساسی را در نظر داشت :

قدم اول : مطالعه فاز صفر .

قدم دوم : بستر سازی .

قدم سوم : کشت نهال .

قدم چهارم : پیوند.

قدم پنجم : مدیریت و نگهداری تا مرحله باردهی .

در پستهای بعدی در مورد هر یک از مراحل توضیح داده خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 09122315323 و 09392315323 تماس حاصل فرمائید



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : جمعه 6 آبان 1390

خدمات ما

تهیه طرح و  نظارت و اجرای پروژه های پسته کاری آبی و دیم ( بدون آبیاری) بصورت EPC ( از طرح ، تدارک ، اجرا تا تحویل ) .

ارائه مشاوره و نظارت بر اجرای پروژه های پسته کاری  و باغات دائر پسته .

برطرف نمودن مشکلات باغات ، افزایش بهره وری و حل مشکلات پیچیده تولید .

منطقه یابی و مطالعات فاز صفر جهت توسعه کشت و کار پسته در مناطق جدید داخل و خارج کشور و اقلیم های مختلف .

اصلاح و نوسازی باغات قدیمی و کم بازده .

آزمایش مواد اصلاح کننده و کودهای جدید بروشهای علمی و طرحهای استاندار آماری .

آموزش کادر فنی کارشناسی و غیر کارشناسی و افزایش مهارت عملی در قالب دوره های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت .

تحقیقات کاربردی پسته و سایر محصولات باغی .

همکاری با معاونتهای پژو هشی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور و پایان نامه های دانشجوئی مقاطع تحصیلات تکمیلی که در مسیر حل مشکلات پسته گامهای عملی برمی دارند .



:: موضوعات مرتبط: خدمات شرکت، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : جمعه 6 آبان 1390

حداث باغ پسته (a-z) قسمت اول : چرا پسته

با گرم شدن کره زمین و بعقیده برخی دانشمندان تغییرات اقلیمی ، نمود های عینی آن در بخش کشاورزی گرم شدن نسبی هوا ، کاهش بارندگی ها و کاهش ذخایر آبی زیر زمینی می باشد و این شرایط جدید بر الگوی کشت محصولات باغی و زراعی تاثیر گذار است . زیرا گرمی هوا باعث افزایش نیاز آبی و کمبود آب باعث ایجاد استرسهای خشکی و مسائل جنبی آن مانند حمله آفات پوست خوار و چوبخوار می گردد . در چنین شرایطی باید الگوی کشت خود را از محصولات پر نیاز به آب به محصولات با نیاز آبی کمتر و گرما دوست تر تغییر داد که در راس آنها پسته قرار دارد .

پسته نسبت به سایر درختان میوه نسبت به خشکی مقاومتر و نسبت به شوری متحمل تر است و نیاز به سرمای کمتر و گرمای بیشتری دارد. میوه آن از نظر غذائی ارزشمند و حاوی بیشترین مقدار آهن و انرژی است . از نظر تجاری بدلیل خشکبار بودن ، عرضه آن در بازار قابل تنظیم بوده و ارزش صادراتی دارد. پسته در مناطف محروم قابل کشت بوده و باعث ایجاد اشتغال و در نتیجه فقر زدائی و ایجاد امنیت اجتماعی می گردد . لذا مناطقی که قبلاً حوزه قلمرو تولید میوه های سردسیری بوده اند می توانند برای امروز و آینده به قلمرو پسته تبدیل شوند.

شرکت فنی مهندسی کشاورزی پربار پسته بر اساس تعهدات خود در ارائه خدمات نوین به تولید کنندگان ، ارائه خدمات نرم افزاری ( نشر اطلاعات فنی ، مشاوره و راهنمائی در ایجاد باغات جدید ، مشاوره و نظارت بر باغهای موجود برای رفع مشکلات و افزایش راندمان،...)و تولیدانواع نهال های پیوندی و غیر پیوندی پسته در سنین و اندازه های مختلف ، مناسب برای حمل به راههای دور با کمترین هزینه ، درخدمت باغداران و علاقه مندان در صنعت پسته می باشد



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : جمعه 6 آبان 1390



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به شرکت فنی مهندسی کشاورزی پربار پسته مي باشد.