شرکت فنی مهندسی کشاورزی پربار پسته
مبتکر و متخصص در صنعت پسته ، اولین تولید کننده نهال پیوندی پسته در کشور

خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت پنجم) خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت چهارم) جوانه زنی مجدد باغات پسته در تابستان خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت سوم) علل ریزش برگهای پسته در فصل تابستان خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت دوم) خرید زمین مناسب برای احداث باغ پسته (قسمت اول) خدمات شرکت محصولات شرکت مهندس مرتضوی مدیر فنی شرکت پربارپسته تشخیص گل ماده و نر پسته احداث باغ پسته (a-z) قسمت هفتم : قدم سوم (3) دستورالعمل جوان سازی درختان مسن پسته (Pistachio Top working ) احداث باغ پسته (a-z) قسمت ششم : قدم سوم (2) احداث باغ پسته (a-z) قسمت پنجم : قدم سوم (1) فروش نهال ریشه برهنه (گل بر ، بیجه ) پسته احداث باغ پسته (a-z) قسمت چهارم : قدم دوم آیا میدانید ...؟ (1)


احداث باغ پسته (a-z) قسمت ششم : قدم سوم (2)

3- نهال گلدانی دو ساله : این نهال ها که در نهالستان قطر لازم را برای پیوند شدن پیدا کرده اند در زمستان هر سال به فروش می رسند تا در اردیبهشت و خرداد سال بعد پیوند شوند .

برای گیرائی بهتر این گلدانها که در فصل خواب کاشته می شوند بهتر است آنها را هر چه زود تر در محل اصلی کشت نمود . به این منظور این شرکت توصیه می نماید نهال ها در آذر ماه کاشته شوند . این امر باعث می شود  نهال ها بخوبی گرفته و در سال بعد بخوبی رشد نمایند و آماده پیوند شوند .

درست است که این نهال ها دو ساله می باشند ولی ممکن است در بعضی از پایه ها 3 و یا 4 سال هم سن پیدا کنند . لذا بنظر بعضی کارشناسان گیرائی این گلدانها مشکل می شود . این مسئله در مورد نهالهای عادی صحیح است اما تکنولوژی تولید نهال های ما بنحوی است که این مشکل را مرتفع نموده است و نهالها گیرائی تقریباً 100 درصد داشته و این شرکت گیرائی آنها را تضمین می نماید .

محاسن : الف - کشت نهال در زمستان می باشدکه هوا خنک تر ، آب فراوان تر  و فرصت کشت طولانی تر است  که در مقابل آن ، کشت نهال در بهار در هوای گرم و کمبود آب و کوتاهی فرصت ،می باشد .

ب- بدلیل قطر مناسب نهال 3 سال نسبت به کشت سنتی جلو می باشیم یعنی نهال 3 ساله یکباره کشت و آماده پیوند می باشد .

ج - امید زندگی نهالها بیشتر می باشد ( از ابتدای کشت نهال بدلایل مختلف مشخص و نامشخص ریزش هائی در بین نهال ها انجام می شود که مرگ و میر آنها در سال اول زیاد بوده و بعد از گذراندن سال اول شانس باقی ماندن نهاله افزایش می یابد . نهال های دو ساله این مرحله بحرانی را در نهالستان طی کرده و امید زنده ماندن نهالهای  قابل فروش بسیار بیشتر است ).

د - قیمت نهالها نسبت به نهالهای پیوندی ارزانتر می باشد

هـ - آسیب پذیری نهالها در حمل و نقل کمتر است .

معایب : الف - پیوند نشده است و ممکن است برای پیوند همه آنها بیش از یک سال زمان لازم باشد

ب - اندازه گلدانها بزرگتر است و در حمل و نقل تعداد گلدان کمتری در هر نوبت بارگیری امکان پذیر است

 



:: موضوعات مرتبط: آموزشی، ،

نویسنده : مهندس سید عبدالمجید مرتضوی تاریخ : یک شنبه 18 دی 1390



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به شرکت فنی مهندسی کشاورزی پربار پسته مي باشد.